Saturday 6 October 2012

Sabtu 6 Oktober  2012. Baru mula nak berblog. Nak cuba test try la ni.

Jam 9.00 tadi aku balik jap jumpa darling kat tempat biasa. Puas jugalah chit chat dengan dia dekat 3 jam lebih. Pastu balik ofis stat lah aku mengoogle. Aku bukanlah seorang sasterawan jadi menulis tak dapatlah nak ikut bahasa yang menawan. Walaupun begitu aku amat sangat berminat dengan sasterawan negara A Samad Said. Aku tak minat baca novel dia tapi aku minat baca penulisan dia. Bahasa penulisan dia amat menggagumkan aku. Memang dia benar-benar seorang sasterawan asli. Tak caya cuba korang baca surat ke karangan ke apa-apa lah tulisan dia. Jangan baca puisi tu lain.

Aku juga bukan orang politik. Tetapi aku sangat minat baca blog politik. Bloglist Politik memang pilihan aku, uncleseekers, kerajaan rakyat, malaysia in crisis, flyingkicks, unspinners, milo suam dan bla bla lagi memang selalu aku kilik Apa nak jadi dengan Malaysia sekarang akupun tak tahu. Sepanjang tahun orang berpolitik. Hari-hari ada je isu-isu politik yang baru. Bukannya tak boleh berpolitik tetapi cukuplah masa musim pilihanraya, sebulan dua bulan tiga bulan . Pastu siapa yang menang perintahlah dengan jujur dan amanah dan yang kalah berusaha lagi pada PRU akan datang. Ini dak, kalau lagi lima tahun pilihanraya, lima tahun jugalah orang kita berpolitik. Kadang-kadang aku bosan jugak nengok. Sebab berpolitik ni sangat kotor, jatuh menjatuh, keji mengeji, fitnah memfitnah. Yang memerintah sepatutnya memerintahlah dengan amanah dan takwa nanti tak lah dipersoalkan apa jua tindakan. Pembangkang pula membangkanglah dengan professional. Memang itupun tugas membangkang sebagai check and balance kepada pemerintah. Janganlah jadi pembangkang yang membangkang semua perkara. Perkara baik yang kerajaan buat kenalah sokong yang terkhilaf atau salah tegur dengan bijaksana. Karenah orang poltik ni kadang-kadang membuat kan aku meluat. Kenapa kita tak berminda seperti negara maju. Jadilah macam Amerika diaorang berpolitik lima tahun sekali. Habis pilihanraya semua stop politik tumpukan pulak pada negara. Bila lah agaknya rakyat Malaysia nak matang.

Pesan aku pada ahli politkus ni berpolitiklah dengan amanah dan jujur. Yang menang tak kira siapa , perintah lah dengan adil. Yang kalah jadilah pembangkang yang disegani. Ingatlah kita akan diadili oleh yang Maha Adil kelak.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...