Tuesday, 19 March 2013

ISTANA/RUMAH/BANGLO TERCANTIK DI MALAYSIA-JOM LAYAN SAPER PUNYA EK?


Istana Dato' Jamil Khir Menteri Agama JPM


Istana Dato' Anuar Musa mantan Menteri Pembangunan Luar Bandar


Istana Dato' Mukhriz Mahathir Timbalan Menteri MITI





Istana Dato' Mukhriz Mahathir Timbalan Menteri MITI




Istana  Bekas MB Selangor Dato' Khir Toyo

Istana Dato' Khir Toyo Mantan MB Selangor









Istana  Seorang Adun Terengganu



Istana Bekas Adun Umno Port Klang YB Zakaria




Istana Tun Mahathir



Istana  Seorang Pemimpin Umno Terengganu



-----------------------------------------------Rumah Pemimpin PAS-------------------------------------


Rumah Ustaz Nik Aziz- Menteri Besar Kelantan



Rumah Ustaz Hadi Awang-Bekas Menteri Besar Terengganu



Rumah Ustaz Azizan-Menteri Besar Kedah






Orang Melayu miskin kerana siapa?

by : Mahfuz Omar

British tidak meruntuhkan orang Melayu dengan menjatuhkan Raja-rajanya, tetapi dengan melahirkan pemimpin-pemimpin Melayu yang rakus dan tidak mempunyai jati diri. Maka, selepas Perang Dunia Kedua, lahirlah sekumpulan aristokrat Melayu berpendidikan Barat untuk diserahkan kemerdekaan Tanah Melayu kepada mereka. Selepas 50 tahun mereka mengambil alih kuasa daripada penjajah, orang Melayu menerima nasib seperti orang India. Yang berbeza hanya orang India dilumpuhkan oleh penjajah, tetapi orang Melayu dibangsatkan oleh anak bangsa sendiri yang menjadi alat kepada penjajah. Dan memang tidak menghairankan apabila Jabatan Perangkaan Malaysia mendapati 301,000 keluarga orang Melayu berada pada paras pendapatan kurang daripada RM1,000.

Jika satu keluarga mempunyai purata lima orang ahli, makalebih 1.5 juta orang Melayu menghadapi masalah ini. Bukankah selepas 13 Mei 1969, telah dibentuk Dasar Ekonomi Baru (DEB) untuk membela kaum Bumiputera, tetapi mengapa ia gagal. Orang Melayu terus mengungguli carta kemiskinan, di samping carta masalah social juga.

Apakah kita tidak sedar selama ini orang Melayu sendiri yang menguasai politik negara dan mereka mempunyai bidang kuasa untuk membela kepentingan orang Melayu? Nah! Sekarang orang Melayu sesudah 50 tahun di bawah ketiak Umno mereka terus merempat. Yang membesarkan tembolok hanyalah pemimpin Umno dan anak menantu mereka. Orang Melayu yang lain tidak memperoleh apa-apa. Di kalangan pemimpin Umno sendiri mereka lebih ghairah untuk bercakap soal mahu lawan atau tarik diri dalam pemilihan parti, daripada bercakap soal nasib bangsa dan negara. Tidak adapun sungutan yang benar-benar serius terhadap kedudukan orang Melayu sekarang.

Umno lebih berminat untuk mengagihkan kekayaan negara kepada kroni-kroni mereka, tetapi tidak mahu langsung membantu orang-orang Melayu yang miskin. Kalau nampak seperti hendak ditolong pun, ialah kononnya membela orang yang terbiar di negeri yang dikuasai pembangkang. Sudah berapa banyak projek-projek raksasa diwujudkan untuk kroni, tetapi TIDAK memberikan manfaat kepada orang Melayu. Dalam dunia pendidikan yang dianggap jambatan untuk memisahkan orang Melayu daripada kemiskinan, bukan sahaja bahasa Melayu terpinggir, sekolah-sekolah agama milik orang Melayu juga turut menjadi mangsa.

Di universiti-universiti awam, sektor-sektor pendidikan yang strategik di fakulti perubatan, undang-undang, perakaunan, ekonomi, kejuruteraan, teknologi maklumat, perniagaan dan seumpamanya, jumlah pelajar Melayu amat sedikit berbanding bangsa lain. Orang Melayu lebih banyak ditempatkan di fakulti sastera, pengajian Islam, sains sosial dan sebagainya yang dilihat kurang nilai komersialnya.

Maka orang Melayu sukar untuk melepaskan diri daripada belenggu kemiskinan ini. Di IPTS seperti MMU yang banyak melahirkan tenaga profesional yang laku di pasaran pekerjaan, hanya 20 peratus sahaja tenaga akademiknya orang Melayu, manakala pelajarnya yang berbangsa Melayu pula hanya sekitar 25 peratus.

Amat jelas sekali bahawa Umno tidak mempunyai komitmen dan tidak serius langsung dalam mengangkat martabat orang Melayu, melainkan retorik kosong sahaja. Orang Melayu JANGAN terkeliru dengan isu-isu perkauman seperti isu Pengurus Besar PKNS, isu sewa Flat PKNS, isu ladang babi moden atau isu orang bukan Melayu di UiTM, kerana ialah adalah isu kulit sahaja.

Yang lebih besar ialah apakah pembelaan kerajaan Umno terhadap orang Melayu atau Bumiputera.
Selama ini, Umno hanya membantu menambahkan kekayaan pemimpin mereka, sehingga ada yang membina banglo lebih besar daripada istana.

Ini kalilah Ubah – Tolak BN – Undi Pakatan



Komen : Wah dasyat-dasyat  rumah  Pemimpin Umno yang tema kepimpinannya ialah rakyat diutamakan. Kalau kita tengok bukti yang crystal clear kat atas ni Chief-chief Umno bukan mengutamakan rakyat tapi mengutamakan tembolok/perut mereka sendiri (mengkayakan diri dahulu atau aku kaya dulu diutamakan rakyat dikemudiankan). Atau rompak duit rakyat didahulukan. Sebab tu mereka kaya raya. Duit atau RM adalah tujuan hidup mereka. Jadi janganlah tuan-tuan pakcik makcik hairan jikalau semua Ketua Bahagian Umno 1Malaysia adalah Jutawan dan hartawan. 


Sebagai contoh kalau anda orang Johor cer check rumah Ketua Umno bahagian Bakri, untuk pengetahuan korang rumah dier dah macam Istana Sultan, cuma pakcik tak sempat nak amik pic istana dia tu untuk upload kat sini.


So kepada pengundi-pengundi semua kalau anda mahu kebajikan anda dijaga, duit rakyat selamat dan Malaysia makmur undilah Pakatan. Pakatanlah yang mengutamakan rakyat dan membela rakyat pada hakikat yang sebenar.

-unclemajid-

28 comments:

  1. Apa la uncle nii.x bangga ker org melayu kaya
    heheheh.ada gaya pencacai tak?

    ReplyDelete
  2. Nasib baik air gunung cakap beralas....kalau tidak dah naik hangin jadinya. Siapa x bangga bangsa kita kaya raya tapi kalau dengan cara salah, kita rakyat wajib bangun dan menentang. Kecualilah ada rakyat yang seronok tengok orang lain kaya dan sanggup jadi orang bodoh dan diperbodohkan.....

    ReplyDelete
  3. Video macai rancang liwat 3? Ini linknya

    ReplyDelete
  4. Belum lagi bn sarawak pulamak mengalahkan astana negara!

    ReplyDelete
  5. Aku bangga ada jugak org Melayu punya istana2 yang begitu memikat jiwa. ... Lantak dia orang miliki cara mana. ... Dosa tanggung masing2. .. Dia orang punya istana ke rumah kecik ke kita tetap hidup macam biasa jugak. .... Kalau aku dok ngata orang pastu dapat istana macam dia orang tak pe jugak. ... Silap2 langkah dapat dosa adaaaaaaaaa. .....

    ReplyDelete
    Replies
    1. encik... sebagai seorang manusia bukannya sebergini
      kalau orang bunuh anak hang, lain kali bagitau la hakikat tu

      Delete
    2. ni la sikap buruk melayu kita..knp perlu berdengki dgn bangsa sendiri? ade org gunakan duit yg ada...dan ada org yg syg sgt pd duit sampai tak nak guna.. ade juga pemimpin umno yg xde rumah besar.. dan ada juga istana org2 pakatan.. yg lebih teruk sekarang ada melayu tak sokong melayu..so??

      Delete
  6. cantiknye gambar rumah banglo ni

    ReplyDelete
  7. hemmmmmmmmmmmmm

    ReplyDelete
  8. Bukan nak menghina orang melayu, tapi sikap orang melayu sendiri kene diubah.

    ReplyDelete
  9. wei cbe kau adil ckit knp kau tk tjuk rumah2 banglo pemimpin pakatan yg lain ......jgn jd asyik nk tjuk buruk org lain je.......cbe kau paparkn kat cni rumah banglo mewah Anwar,lim guang eng,lim kit siang ,azmin n pemimpin pakatan yg lain n lg jgn kau tk tjuk plk rumah adun2 Pas yg ada banglo mewah.....bru adil namanya..........kau jgn igat smua rakyat kt malaysia ni bodoh bgang n otak sempit mcm kau n pencacai pakatan tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu chambaie... sya sokong...

      Delete
    2. betul sy sokong.. rumah nik aziz dkt kl.. rumah azmin dkt tmn tar..

      Delete
  10. dh owg pandai cari makan..yg miskin tu xmiskin sebenarnya tp kurang pandai mcm mna nak cari duit..n kurang ilmu..

    ReplyDelete
  11. kenapa nak down kan anak bangsa sendiri... rezeki masing2.. kalau betul tak nak sokong kerajaan, sape2 yang makan gaji dengan kerajaan tu silalah berhenti. kerja sendiri... rumah besar tu rezeki masing2... ini tak, bila dapat duit lebih je, terus kahwin banyak2... Sunah Rasulullah katanya... salah tu... otak jangan terus setkan utk kahwin banyak2... otak tu kena setkan utk bg kemudahan yang mencukupi utk isteri yang dah sedia ada. bukan tambah saham...

    ReplyDelete
  12. Orang pas memang tak de duit nak beli rumah besar sebab diorang habiskan duit kat beli bini jer.

    ReplyDelete
  13. Apa..kamu mau melayu hidup melarat, org kita ada kaya sikit pun mengata, lagi klau tak punya apa2 hmmmmm

    ReplyDelete
  14. Itu baru jadi wakil rakyat aje.. Sudah nak kawin lebih dari satu.. kalo dah jadi pemimpin atau ambik alih kerajaan lebih dari 4 agaknya, pas ni ckp tak serupa buat

    ReplyDelete
  15. Kerana umnola melayu masih di sini kalau pakatan ambik nanti melayu gerenti kene jual dgn agama ISLAM skali...fikirkanlah jgn hanya pandai mengata tp tak rajin berusaha....

    ReplyDelete
  16. apa sgt stakat banglo cmtu. anwar pn gitu jugak... sbnrnya Pemimpin2 Pas la yg byk meracuni pemikiran rakyat.. memperbodohkan rakyat2.. tu pasal merempat nk bersama Dap. depa dpt memerintah, buang hangpa gitu je.. sbb hangpa lah Parti yg paling lemah dlm pakatan..

    ReplyDelete
  17. apa sgt stakat banglo cmtu. anwar pn gitu jugak... sbnrnya Pemimpin2 Pas la yg byk meracuni pemikiran rakyat.. memperbodohkan rakyat2.. tu pasal merempat nk bersama Dap. depa dpt memerintah, buang hangpa gitu je.. sbb hangpa lah Parti yg paling lemah dlm pakatan..

    ReplyDelete
  18. umno ka pakatan ka sama jugak 2x5 5x2 penyangak yelah bila lagi mau ambik kesempatan kan

    ReplyDelete
  19. patutnye kamu berbangga kerana anak melayu pon boleh berjaya...nie kerja asyik nk hemtam jer.. boleh sy tau rumah kamu besar mana?

    ReplyDelete
  20. tau tak berapa banyak harta nik aziz? tau tak pe

    ReplyDelete
  21. Kompom ka duit banglo umno ni duit rakyat..mana buktinya..kalu salah, kat akhirat nnti merangkak meminta maaf..

    ReplyDelete
  22. Eleh uncle ..bior le dia nak banglo ke rumah agam ke apa yg nk disebokkan ..bkn guna harta org harta dia jugak...lagipon..bela jela nasib org mlayu..entah2 kutok je lebih padahal brim tah2 amik gak..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...