Tuesday 1 April 2014

AWAS- PENIPUAN MENYAMAR MAYBANK2U




Salam semua dan selamat sejahtera. Ceritanya begini :

Pagi tadi macam biasa pakcik bukak email pakcik. Dalam list inbox ada 3 email :


Tipah Tertipu




Pakcik terus bukak dulu email dari M2U sebab dari maybank kan mesti penting, Kat mesej pun tulis " Dear Customer yourM2U  account profile will expire today .." . Pakcik pun buka email tu seperti kat bawah ni :


Macam real kan dari Maybank


Pakcikpun terus tekan kan link dalam email tu. Isi id dan password dan terus ke profile. Kat situ takda gambar yang macam biasa kita lihat bila login (pelik gak). Pakcik pun tukar beberapa soalan rahsia. Tup-tup ada call, pakcik angkat rupanya dari Maybank. Dia beritahu betul ke pakcik ada login Maybank2U. Pakcik jawab : Ya. Sebenarnya arahan dari email itu adalah scam/penipu. Dia segera suruh pakcik tukar password. Pegawai tu kata Maybank takda bagi email kat customer, link yang dibuka takda gambar pilihan kita (kosong). Jadi itulah pishing email. Dia suruh tutup email tu dan login semula macam biasa dan tukar password.

Alhamdulillah selamat pakcik, terus aje tutup page tu dan login semula dan tukar password. Macam real aje kerja penipu ni kan. Oleh itu kepada pengguna Maybank2U sila pastikan yang berikut :

PASTIKAN :

1) TELEFON ANDA SENTIASA DI UPDATE PADA BANK DAN DIBUKA (BILA ADA KES2 TERTENTU BANK AKAN SENANG BAGITAU MACAM KES PAKCIK) bayangkan kalau pakcik tutup telefon tadi atau no tel dah tukar. Sapan duit pakcik banyak gek tu walau tak berjuta.

2) JANGAN LOGIN ACCOUNT MENGGUNAKAN LINK DALAM EMAIL. Gunakan   http://www.maybank2u.com.my/

3)  JANGAN MALU2 CONFIRM DULU DENGAN BANK KALAU ADA KES2 MENCURIGAKAN.

p.s tolong sebar-sebarkan untuk menghapuskan penipuan ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...