Thursday 3 July 2014

BANDARAYA JOHOR BAHRU -ISKANDAR MALAYSIA MILIK SIAPA?? ORANG MELAYU TERPINGGIR LAGI..


Media tempatan baru-baru ini menyiarkan iklan besar-besaran tentang sebuah syarikat gergasi dari tanah besar Cina yang telah membeli hartanah di lokasi berprestij di negeri kelahiran saya, Johor. 
Pada Khamis 19 Jun lalu, akhbar Berita Harian dan New Straits Times menyiarkan hasrat dan perancangan  syarikat hartanah berkenaan, R&F Properties (yang telah membina beberapa bangunan ikonik pencakar langit bernilai billion ringgit di beberapa bandar besar di negara itu) membina struktur yang serupa (mungkin lebih tinggi lagi) di  negara kita.
Tidak ada siapa pun yang menafikan kehebatan dan prestasi cemerlang syarikat gergasi Cina itu, yang dilaporkan telah memecah rekod jualan hartanah dengan pungutan sebanyak RM21.1 bilion sewaktu upacara perasmian Hotel R&F Ritz-Carlton, Chengou pada tahun 2013.
Sejak syarikat ini ditubuhkan pada tahun 1994, ia telah diiktiraf sebagai pemaju tersohor nombor 1 di Cina, dengan track recordnya menyiapkan 6 siri projek ikonik, lebih 14 hotel 5 bintang bertaraf antarabangsa, termasuk Ritz-Carlton, Grand Hyatt dan Marriott, dan 26 menara pejabat ikonik di Tianjin dan Guangdong – yang merupakan salah satu bangunan tertinggi di Cina.
Secara kebetulan, pada hari Selasa 17 Jun 2014 yang lalu, saya selesai mengendalikan sebuah bengkel undang-undang tanah di sebuah hotel terkemuka di Kuala Lumpur, di hadiri oleh 35 perserta terdiri dari kalangan peguam, warga korport dan wakil pelbagai agensi awam.
Dalam sesi perbincangan mengenai prospek pembangunan hartanah, antara isu yang dibangkitkan adalah pembangunan hartanah di Iskandar Malaysia, khususnya di Danga Bay, Johor Bahru. Pada masa itulah perbincangan peserta tertumpu kepada aktiviti penjualan hartanah yang tidak ada henti-hentinya oleh pelbagai pihak (pemilik hartanah tempatan) kepada pelabur asing.
Antara hartanah yang telah dijual itu adalah 116 ekar tanah di Danga Bay yang telah dijual kepada syarikat R&F Properties ini dengan harga RM4.5 billion. Penjualnya adalah Sultan Johor sendiri.
Dalam iklan besar-besarn pada 19 Jun lalu itu, ada dinyatakan bahawa di atas tanah seluas 116 ekar yang telah dibeli oleh R&F Properties inilah nanti satu “mercu tanda global” akan dibangunkan, dan bakal dinamakan “R&F Tanjung Puteri”. 
Akibatnya, dalam bahasa mudah, Tanjung Puteri yang saya tahu sejak saya kecil (dan jadi sebutan dalam lirik lagu Melayu yang sering didendangkan oleh anak Johor sejak dahulu kala) akan luput dari pandangan dan kenangan  anak Johor, kerana ia “ditransformasi” menjadi  Tanjung Puteri mengikut selera syarikat gergasi dari Cina ini. 
Walaupun ada syarikat pelabur dari Cina yang lain yang datang ke sini dan membeli hartanah di Johor sebelum ini, misalnya sharikat Country Garden Holdings Co (dari Foshan, selatan Cina),  Agile Property Holdings Ltd, dan Greenland Group, syarikat R&F Properties merupakan pembeli hartanah yang paling bernilai sekali, dan lokasi yang paling prestij sekali.


Mengikut pakar hartanah tempatan, ada tiga lokasi di Iskandar Malaysia yang menjadi tumpuan pelabur asing, iaitu  Vantage Bay, Danga Bay and Medini. Lokasi pertama (Vantage Bay) sedang dibangunkan oleh pelabur dari Singapura, manakala lokasi kedua (Danga Bay) menjadi tumpuan utama pelabur dari negara Cina, seperti yang disebutkan di atas tadi. Lokasi ketiga (Medini) menjadi tumpuan pelabur Qingdao Zhouyuan Investment Holdings, juga dari negara Cina.
Mengikut Datuk Syed Mohamed Ibrahim, CEO Iskandar Investment Bhd, penglibatan Qingdao merupakan pelaburan hartanah besar-besaran pertama di Medini oleh sebuah syarikat asing, bernilai RM2.5 bilion.
Country Garden, yang merupakan syarikat hartanah ke-7 terbesar di Cina, memuktamadkan pelaburannya di Danga Bay pada tahun lalu bila syarikat itu membelanjakan lebih RM800 juta membeli 28 hektar tanah di lokasi itu dari Iskandar Waterfront Holdings Sdn Bhd (IWH). Pelaburan ini dianggar akan membuahkan hasil bernilai RM18 bilion.
Sebuah syarikat pemaju dari Shanghai, Cina yang lain, bernama Greenland Group, juga menumpukan perhatiannya ke Danga Bay, setelah berjaya membeli 13.96 ekar tanah dari IWH dengan harta RM600 juta. Pelaburan ini dianggar akan membuahkan pulangan bernilai RM2.2 bilion. Ini merupakan pelabuaran pertama bagi syarikat hartanah Cina itu di negara ini.
IWH merupakan pemaju utama (master developer) kawasan tepian seluas 1,620 hektar di sebelah timur dan barat Tambak Johor, dengan Danga Bay terletak dalam Flagship Zone A Iskandar Malaysia. Flagship Zone A terdiri satu kawasan kewangan yang baru, satu kawasan perniagaan, bandaraya tepian pantai Danga Bay, pembangunan bercampur di Tebrau Plentong and Tambak Johor.
Mengikut sebuah portal, www.forbes.com, IWH dimiliki bersama oleh seorang jutawan tempatan Lim Kang Hoo (60% ekuiti), selebihnya (40%) oleh Kumpulan Praserana Rakyat Johor (KPRJ). Mengikut portal yang sama Lim miliki 4,000 ekar dalam wilayah Iskandar. (lihat http://www.forbes.com/sites/neerjajetley/2014/05/28/malaysias-newest-billionaires-mints-money-from-reclaiming-land-and-selling-dreams/
Andainya hartanah di Johor Baru terus menerus dijual dengan begitu mudah sekali kepada pelabur asing, akhirnya nanti bila anak cucu kita tanya “Tok, Johor Baru ni siapa punya?” barangkali ada antara kita yang akan menjawab “Zaman Tok dulu, bandar ini kita punya. Tapi sekarang, entahlah”.

-Prof Salleh Buang

Baca juga ni : Bangunan Tertinggi Di Malaysia di JB
                     Pas Sokong Kebimbangan Dr Mahathir terhadap Iskandar Malaysia
                     CheDet -Transformasi Johor Bahru
                     Rakyat Mati Terbunuh Pertahankan Setiap Inci Tanah


Dicedok dari  : RAKYAT MARHAEN

Nota : Sebagai orang Johor Pakcik pun tak tahulah lepas ni mana orang Melayu Johor Bahru nak duduk. Mungkin semua balik kampung tanam jagung. Apabila kemegahan duniawi dikejar maka akan tergadailah hakmilik orang Melayu. Apa yang lebih malang hartanah ini dimiliki oleh orang asing atas nama pembangunan. Secara tak lansung Singapura dan China yang 'meluaskan kuasa mu'. Mana slogan JDT  Luaskan Kuasamu...takkan pada bola je kot.

Pakcik tak banggapun bangunan pencakar langit kat JB tu atau kat mana-manapun sebab ia bukan pun milik orang Melayu.

20 comments:

  1. nasib org melayu bila sedia bertuankan umno,alang2 klu nak melingkup biar le umno yg melingkupkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. $$$ GENUINE LOAN WITH 3% INTEREST RATE APPLY NOW$$$
      Do you need finance to start up your own business or expand your business, Do you need funds to pay off your debt? We give out loan to interested individuals and company's who are seeking loan with good faith. Are you seriously in need of an urgent loan contact us.
      Email: shadiraaliuloancompany1@gmail.com

      LOAN APPLICATION DETAILS.
      First Name:
      Last Name:
      Date Of Birth:
      Address:
      Sex:
      Phone No:
      City:
      Zip Code:
      State:
      Country:
      Nationality:
      Occupation:
      Monthly Income:
      Loan Amount:
      Loan Duration:
      Purpose of the loan:
      Email: shadiraaliuloancompany1@gmail.com

      Delete
    2. $$$ GENUINE LOAN WITH 3% INTEREST RATE APPLY NOW$$$
      Do you need finance to start up your own business or expand your business, Do you need funds to pay off your debt? We give out loan to interested individuals and company's who are seeking loan with good faith. Are you seriously in need of an urgent loan contact us.
      Email: shadiraaliuloancompany1@gmail.com

      LOAN APPLICATION DETAILS.
      First Name:
      Last Name:
      Date Of Birth:
      Address:
      Sex:
      Phone No:
      City:
      Zip Code:
      State:
      Country:
      Nationality:
      Occupation:
      Monthly Income:
      Loan Amount:
      Loan Duration:
      Purpose of the loan:
      Email: shadiraaliuloancompany1@gmail.com

      Delete
  2. Itu pun Malayu masih sayang UMNO, pelik tak? Tak pelik, sbb orang Melayu di luar bandar tak tahu pun sbb mereka tak ambil pusing pasal pelaburan billion2 ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan pasal sayang umno...tp ni pasal undang undang umno yg akan mempertahankan HAK BUMIPUTERA....kalau parti lain diorg boleh claim buat tu buat ni...tp klo diorg dh jadi..blom tntu diorg buat...diorg tkde kelebihan tu...sebb tu terpaksa...kalau tak jatuh la bangsa asal di tanah melayu pada suatu ketika dahulu

      Delete
  3. Mari bernyanyi " anak kecil main api..... bumi dipijak milik orang...." hooray! tepuk tangan semua . Terima kasihhhh!!! umno

    ReplyDelete
  4. PREDIKSI (SGP )RABU/ 16 /JULI /2014

    AK :arrow: 12345
    ⓟⓞⓛⓐ ★2Ɗ★ ľńɅƩšƫ
    CB :arrow: 8 : 9
    LEBIH LENGKAP KUNJUNGI DI BAWAH INI
    http://angkajitumbahkidul.blogspot.com

    Tetap UPS..!!! :)
    @ y@ng punyA RoOmX….Makasih !!! :lol: :roll: :evil

    ReplyDelete
  5. Awak nak kata kt umno.. Pembangkang pun sama ja.. Awak tengokla kt Pulau Pinang tinggal 30% saja orang melayu di bahagian Pulau... Tak tau la nasib orang melayu Pulau Pinang camna pada zaman akan datang.. Sapa yang pegang Pulau Pinang sekarang!! Tau2 sajala sapa.....

    ReplyDelete
    Replies

    1. I am a private loan lender which have all take to be a genuine lender i give out the best loan to my client at a very convenient rate.The interest rate of this loan is 3%.i give out loan to public and private individuals.the maximum amount i give out in this loan is $1,000,000.00 USD why the minimum amount i give out is 5000.for more information

      Your Full Details:
      Full Name :………
      Country :………….
      state:………….
      Sex :………….
      Address............
      Tel :………….
      Occupation :……..
      Amount Required :…………
      Purpose of the Loan :……..
      Loan Duration :…………
      Phone Number :………
      Mobile Number: +919910768937
      Contact Email osmanloanserves@gmail.com

      Delete
  6. This paragraph is actually a nice one it helps new web visitors,
    who are wishing in favor of blogging.

    my website - types Of inspection

    ReplyDelete
  7. Do you need Personal Loan?
    Business Cash Loan?
    Unsecured Loan
    Fast and Simple Loan?
    Quick Application Process?
    Approvals within 24-72 Hours?
    No Hidden Fees Loan?
    Funding in less than 1 Week?
    Get unsecured working capital?
    Contact Us At :majidvijahlending@gmail.com

    LOAN SERVICES AVAILABLE INCLUDE:
    ================================
    *Commercial Loans.
    *Personal Loans.
    *Business Loans.
    *Investments Loans.
    *Development Loans.
    *Acquisition Loans .
    *Construction loans.
    *Business Loans And many More:

    LOAN APPLICATION FORM:
    =================
    Full Name:................
    Loan Amount Needed:.
    Purpose of loan:.......
    Loan Duration:..
    Gender:.............
    Marital status:....
    Location:..........
    Home Address:..
    City:............
    Country:......
    Phone:..........
    Mobile / Cell:....
    Occupation:......
    Monthly Income:....

    Contact Us At :majidvijahlending@gmail.com

    ReplyDelete
  8. Diamlah mahathir........ Kau jugak yg bangunkn klcc kat kwsan tanah melayu.. Yg utg siapa? Melayu ke? Cina dgn india jugak...

    ReplyDelete
  9. Hello Everybody,
    My name is Mrs Sharon Sim. I live in singapore and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of S$250,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 3 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of S$250,000.00 SG. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs Sharon, that refer you to him. contact Dr Purva Pius,via email:(urgentloan22@gmail.com) +918376918351 Thank you.

    ReplyDelete

  10. I am a private loan lender which have all take to be a genuine lender i give out the best loan to my client at a very convenient rate.The interest rate of this loan is 3%.i give out loan to public and private individuals.the maximum amount i give out in this loan is $1,000,000.00 USD why the minimum amount i give out is 5000.for more information

    Your Full Details:
    Full Name :………
    Country :………….
    state:………….
    Sex :………….
    Address............
    Tel :………….
    Occupation :……..
    Amount Required :…………
    Purpose of the Loan :……..
    Loan Duration :…………
    Phone Number :………
    Mobile Number: +919910768937
    Contact Email osmanloanserves@gmail.com

    ReplyDelete
  11. How I Got My Loan From A Genuine And Reliable Loan Company

    I am Mrs.Irene Query i was in need of a loan of $150,000 and was scammed by those fraudulent lenders and a friend introduce me to Dr Purva Pius,and he lend me the loan without any stress,you can contact him at (urgentloan22@gmail.com) Approvals within 2-4 Hours

    1. Name Of Applicant in Full:……..
    2. Telephone Numbers:……….
    3. Address and Location:…….
    4. Amount in request………..
    5. Repayment Period:………..
    6. Purpose Of Loan………….
    7. country…………………
    8. phone…………………..
    9. occupation………………
    10.age/sex…………………
    11.Monthly Income…………..
    12.Email……………..

    Regards.
    Managements
    Email Kindly Contact: urgentloan22@gmail.com

    ReplyDelete
  12. My name is Ahmad Asnul Brunei, I contacted Mr Osman Loan Firm for a business loan amount of $250,000, Then i was told about the step of approving my requested loan amount, after taking the risk again because i was so much desperate of setting up a business to my greatest surprise, the loan amount was credited to my bank account within 24 banking hours without any stress of getting my loan. I was surprise because i was first fall a victim of scam! If you are interested of securing any loan amount & you are located in any country, I'll advise you can contact Mr Osman Loan Firm via email osmanloanserves@gmail.com


    LOAN APPLICATION INFORMATION FORM
    First name:
    Middle name:
    2) Gender:.........
    3) Loan Amount Needed:.........
    4) Loan Duration:.........
    5) Country:.........
    6) Home Address:.........
    7) Mobile Number:.........
    8) Email address..........
    9) Monthly Income:.....................
    10) Occupation:...........................
    11)Which site did you here about us.....................
    Thanks and Best Regards.
    Derek Email osmanloanserves@gmail.com

    ReplyDelete
  13. $$$ GENUINE LOAN WITH 3% INTEREST RATE APPLY NOW$$$
    Do you need finance to start up your own business or expand your business, Do you need funds to pay off your debt? We give out loan to interested individuals and company's who are seeking loan with good faith. Are you seriously in need of an urgent loan contact us.
    Email: shadiraaliuloancompany1@gmail.com

    LOAN APPLICATION DETAILS.
    First Name:
    Last Name:
    Date Of Birth:
    Address:
    Sex:
    Phone No:
    City:
    Zip Code:
    State:
    Country:
    Nationality:
    Occupation:
    Monthly Income:
    Loan Amount:
    Loan Duration:
    Purpose of the loan:
    Email: shadiraaliuloancompany1@gmail.com

    ReplyDelete
  14. Do you need personal loan? Does your firm,company or industry need financial assistance? Do you need finance to start your business? Do you need finance to expand your business? We give out loan to interested individuals who are seeking loan with good faith. Are you seriously in need of an urgent loan contact us at Email:flourishloancredite@gmail.com
    APPLICATION DETAILS
    Your Full Details:
    Full Name:
    Loan Amount Need:
    Loan Duration:
    Phone Number:
    Applied before?
    State:
    Monthly Income:
    Country:
    You are to send this to our Company Email;flourishloancredite@gmail.com

    ReplyDelete
  15. Welcome To Leocyru Loan Finance Ltd.Are You looking for a Personal Loan? Do Need to pay off a credit card? A Business Loan and Student Loan? A Home Loan that offers the best interest rate? within 24 hours* your happiness is just a click away. Contact us now.We are dedicated to help you find financial freedom to permit you to achieve your goals without the extra burden that comes along with high rate debt.We give out loans to various people all over the world. We give out Educational loan, Business loan, home loan, Agricultural loan, Personal loan, Auto loan and other good Reason, We also give out loans from the range of 5,000 - 5,000,000 (Euro, Pounds, Dollars) at 3% interest rate. Duration of 1- 30 years depending on the amount you need as loan.Qualifications:VIA EMAIL: leocyrusfinance@yandex.com

    APPLICATION FORM:
    First name:
    Last name:
    Date of birth:
    Sex:
    Phone:
    Fax:
    Monthly Income:
    Occupation:
    City:
    Country:
    Loan Amount Needed:
    Loan Duration:
    Purpose of loan:
    Mr. Leo Cyrus
    Copyright@ 1995-2017 Leocyrus Online Services. All rights reserved.

    ReplyDelete

  16. Do you need Personal Loan?
    Business Cash Loan?
    Unsecured Loan
    Fast and Simple Loan?
    Quick Application Process?
    Approvals within 24-72 Hours?
    No Hidden Fees Loan?
    Funding in less than 1 Week?
    Get unsecured working capital?
    Email us:(flourishloancredite@gmail.com
    Application Form:
    =================
    Full Name:................
    Loan Amount Needed:.
    Purpose of loan:.......
    Loan Duration:..
    Gender:.............
    Marital status:....
    Location:..........
    Home Address:..
    City:............
    Country:......
    Phone:..........
    Mobile / Cell:....
    Occupation:......
    Monthly Income:....
    Email us(flourishloancredite@gmail.com)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...