Tuesday 11 June 2013

CELIK UNDANG-UNDANG : MUFLIS ANGKARA BELI ASET TIDAK WUJUD





Muflis angkara beli aset tak wujud

Kuala Lumpur: Enggan membayar untuk pembelian aset tidak wujud antara punca sesetengah individu diisytihar muflis, sekali gus menunjukkan ada kelemahan dalam Akta Kebankrapan 1967.

Akta berkenaan tidak mempunyai peruntukan untuk menimbangkan kes tertentu membabitkan defendan yang ditipu.

Antara mangsa kes sedemikian ialah Suhaimi Hassan, 52, yang tidak pernah menyangka keputusannya membeli rumah sebagai hadiah hari lahir isteri, Halimah Desa, 45, berakhir dengan mereka diisytiharkan muflis oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam, dua tahun lalu.

Ketika ditemui di pejabat Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) di sini, Suhaimi berkata, beliau membeli rumah berharga RM40,180 melalui projek milik sebuah anak syarikat kerajaan Selangor yang dibangunkan sebuah syarikat pemaju di Batang Kali pada 1997 dan membuat pinjaman bank sebanyak RM32,998.

Bank jelas bayaran rumah

"Pada 2000, saya menerima surat daripada bank meminta datang mengambil kunci kerana bank sudah menjelaskan keseluruhan harga rumah.

"Namun, apabila saya ke pejabat anak syarikat kerajaan negeri itu, pegawai bertugas mengambil surat pemberitahuan itu bersama semua resit bayaran air dan elektrik bagi rumah berkenaan yang sudah kami bayar.

"Ketika itu, baru saya tahu lokasi rumah terbabit sebenarnya sebuah lorong, bukan seperti tertera dalam pelan asal projek itu," katanya yang kemudian menyaman anak syarikat kerajaan negeri itu pada 2002.

Suhaimi mendakwa, berkata, mahkamah kemudian memerintahkan anak syarikat kerajaan negeri itu membayar semula jumlah pinjaman dibuatnya dengan bank, namun beliau dimaklumkan pihak bank yang mereka tidak pernah menerima bayaran berkenaan.

Pada 2004, katanya, beliau membuat keputusan berhenti membayar ansuran bulanan rumah itu kerana tidak mahu berbelanja untuk aset tidak wujud. Namun, tindakan itu mengundang musibah apabila disaman bank beberapa tahun kemudian atas kegagalan membuat pembayaran bulanan seperti dalam perjanjian.

"Pada Mei 2010, saya diisytihar muflis. Apa yang saya hairan, bank dalam afidavitnya langsung tidak menyebut perihal aset yang sama sekali tidak wujud itu, cuma menyatakan kegagalan saya menjelaskan ansuran bulanan, sedangkan saya berbuat demikian kerana aset yang dibeli tidak wujud," katanya.

Kehidupan musnah

Suhaimi berkata, perisytiharan muflis menyebabkan hidupnya musnah sekelip mata apabila lesen perundingnya ditarik balik serta akaun bank dibekukan, menyebabkan mereka sekeluarga terpaksa bergantung kepada belas ihsan ahli keluarga.

Ditanya sama ada masalah itu pernah diadukan kepada Jabatan Insolvensi Malaysia (MdI), Suhaimi mendakwa, beliau pernah dinasihati pegawai jabatan itu supaya tidak membuat pembayaran ansuran bulanan berkenaan kerana ia membabitkan aset tidak wujud.

"Menurut pegawai MdI itu, bank tidak boleh menyaman saya kerana aset berkenaan tidak wujud dan saya tidak sepatutnya diisytiharkan muflis dalam hal ini," katanya.

Oleh: Sophia Ahmad
MEDIA : BERITA HARIAN m/s 8
TARIKH : 3/11/12

Ulasan :

Pada pendapat pakcik En Suhaimi di atas telah teraniaya. Tugas Bank adalah membiayai pinjaman. Pakcik percaya kesilapan ialah dipihak Pemaju. Disebabkan pihak Pemaju masih lagi belum bayar beliau sepatutnya memohon mahkamah untuk melaksanakan perintah yang diperolehi.

Tindakan Yang Patut Diambil Untuk kes2 semacam ni:
1) Menyaman Pemaju sebaik sahaja mengetahui bahwab rumah tersebut tidak wujud.
2) menuntut jumlah penuh yang telah di bayar Bank kepada Pemaju dan tuntut sekali gantirugi yang di alami mental dan fizikal.
3) Cari loyer yang berwibawa (bayar lebih takpa) dan berpengalaman untuk saman Pemaju.
4) Kumpul semua bukti dan dokumen surat menyurat kerana tanpa bukti dan dokumen loyer tak boleh buat apa2.
5) Buat laporan polis di atas penipuan Pemaju ini.
6) Pastikan kes tipu/naya ni bagi tuntutan sibil (bukan kes jenayah)  tidak melebihan 6 tahun. Kerana selepas 6 tahun anda telah kehilangan hak untuk menyaman tuntutan sibil di Mahkamah.
7) Selepas mendapat perintah Mahkamah pastikan perintah dilaksanakan oleh Defendan.


Kesilapan En SuhaimI : Tidak memastikan pihak Pemaju membayar wang kepada pihak Bank selepas mendapat perintah Mahkamah. Maka Bank apabila tiada bayaran maka tindakan bankrap diteruskan.

Fakta Mengenai Bankrapsi :
a. Jumlah hutang mestilah melebihi RM30,000.00
b. Hutang melebihi 6 tahun tidak boleh dituntut di Mahkamah
c. Si bankrap boleh mendapat pelepasan Bankrap selepas 6 tahun bankrap.
d. Si bankrap boleh ke luar negara tetapi hendaklah mendapat kebenaran Pejabat Bankrap (Pejabat Insovensi).
e. Sibankrap apabila disahkan bankrap wajib hadir ke Pejabat Insolvensi secepat mungkin untuk istihar kewangan/aset dan bayaran ansuran bulanan. Ini mengelakkan dari waran tangkap dikeluarkan.
f.  bayaran minima ansuran bulanan mengikut kemampuan si bankrap i.e RM30.00 sebulan.
g. Si bankrap boleh membuka akaun Bank dengan kebenaran Pejabat Insolvensi.
h.Si bankrap tidak boleh menjadi Pengarah Syarikat.  
i. Si bankrap akan disenaraihitam oleh semua Bank, CTos, CCRIS, Imigresen, Tabung Haji, dll Jabatan Kerajaan yang berkaitan.
j. Si bankrap boleh dilepaskan Bankrap dengan 3 cara :
1) membayar keseluruhan hutang ke Pejabat Insolvensi
2) memohon pelepasan kepada pejabat Insolvensi setelah 6 tahun bankrap dengan syarat bayaran ansuran dibuat dengan teratur.
3) pelepasan yang dibuat oleh Pejabat Insolvensi tanpa permohonan si bankrap (biasanya kes2 lama 20 tahun ke atas)  

k. Si bankrap masih boleh berniaga tetapi hendaklah senyap2 dan gunalah nama orang lain. Dah kaya nanti bayar hutang dan bebaskan diri semula. Pandai2lah nak hidup.

Terkini : AKta Kebankrapan 1967 Dalam Proses Pindaan-SinarOnline 5-7-2013

9 comments:

  1. cinta 20 sen Lihat disini Kenapa erra tak sebut nama ustaz azhar?

    ReplyDelete
  2. Inilah antara kezaliman luarbiasa pemerintah..

    ReplyDelete
  3. Kerajaan Malaysia pengurusan tidak sempurna, terlalu memberi kuasa kpd bank. bank ialah punca utama menyebabkan seseorang dijatukan bankruptcy. Bank di Malaysia boleh charge anda dengan bunga yg tinggi dan sesuka hati kalau masa anda tidak keupayaan membayar insuran bulanan. Ia tidak adil dan mangsa tidak dapat bantal dengan charge sehingga anda muflis. Malaysia kita tidak ada department yang boleh membantu anda pada masa tersebut.

    Apa kebaikan Malaysia? Ia hanya menyebabkan bankruptcy meningkat saja tahun ke tahun. Ia juga akan menyebabkan lagi perkembangan economic Malaysia masa depan. Tambahan pula bankruptcy laws di Malaysia akan menghukum seseorang muflis sampai boleh memusnahkan hidup seseorang. Kita sangat jelas, ini kebanyakan disebabkan oleh kuasa bank yg keterlaluan.

    Bankruptcy laws di Malaysia memang boleh menyebabkan seseorang muflis melambatkan muflis untuk hidup semula. Di dalam undang-undang bankruptcy Malaysia ada banyak syarat yang menyikat muflis untuk perkembangan semula seseorang muflis, seperti: Tidak boleh berniaga sendiri, tidak boleh terima wang lebih RM500 dari lain orang(Dikehendaki melapor kpd JIM), tidak boleh keluar luar negara berkerja (Pastport disekat), tidak dapat memegang jawatan tinggi di syarikat dan lain-lain. Ini semua memang akan menyekat seseorang muflis menjadi wang untuk perlepasan.

    Harap kerajaan kita sedar dan tidak membunuh masa depan seseorang muflis di Malaysia ini dan tidak membunuh sesama sendiri. Bankruptcy yg meningkat masa sekarang boleh menyelesaikan jika Malaysia

    Bankruptcy Laws untuk menjatuhkan seseorang menjadi bankrupt hutangnya kalau melebihi RM150,000 keatas. Harap juga yg telah dilaporkan bankrupt pada masa sekarang akan dilepaskan secepat mungkin jika hutang tidak melebihi RM150,000. Inilah yang sempurna.

    ReplyDelete
  4. Nama saya Lady Rhoda Eny seorang guru sekolah di malaysia berkahwin tetapi suami saya meninggal dunia dalam kemalangan kereta, saya ditinggalkan dengan tiga kanak-kanak kepada diri saya sendiri untuk melatih, pada 9 Okt 2016 anak saya akhirnya keluar dengan kawan-kawannya untuk pek hiburan (Subang Jaya) dalam 3, Jalan PJS 11/11, Bandar Sunway, 47500 Petaling Jaya, Selangor, Malaysia, malangnya brek gagal dan mendapat ke dalam kemalangan yang dahsyat yang hampir kos mereka kehidupan mereka, tetapi Allah masih disimpan tetapi anak-anak saya mempunyai kecederaan dalaman dan doktor menuntut RM20,000 yang saya tidak mempunyai, jadi saya memutuskan untuk mencari pinjaman di mana-mana tetapi tidak berjaya, dan anak saya akan mati, jadi saya mula berdoa kepada Allah untuk membantu saya kerana saya tidak mempunyai satu, I 'ma janda tidak ada yang menolong dengan pinjaman, saya juga cuba bank tetapi mereka menuntut collecterial Saya tidak mempunyai, jadi saya pergi melalui internet di mana saya boleh mendapatkan pinjaman, maka saya melihat testifier pinjaman yang dipanggil Lady Jane (ladyjanealice @ gmail.com) supaya Saya melalui e-mel dan dia berkata, saya perlu menghubungi Mr Dangote (dangoteloangroupdepartment@gmail.com) jadi saya, saya telah diminta untuk mengisi borang dan sidang kemuncak kad Id saya untuk pengesahan, dan kemudian dihantar pulang ke e-mel melengkapkan dan menandatangani dokumen itu dan saya telah didakwa beberapa jumlah, saya begitu gila, tetapi saya bertanya Lady Jane mengenainya dan dia memberitahu saya ia adalah okay, yang saya percaya beliau, lalu saya dibayar jumlah yang diperlukan, di tengah-tengah malam saya telah memeriksa akaun bank saya, saya terkejut berapa ramai daripada permintaan pinjaman saya telah dipindahkan ke akaun bank saya, saya gembira, saya berdoa kepada Tuhan untuk pertolongan dan dia menghantar Mr. syarikat pinjaman Dangote untuk membantu, kini anak saya dengan baik dan sihat, terima kasih kepada wanita Jane dan Encik Dangote ini, hubungi saya melalui e-mel untuk maklumat lanjut dan membuktikan ladyrhodaeny@gmail.com.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak duit..saye bankrup lah..nk bayar insolvensi buat pelepasan..boleh tak

      Delete
    2. Nak duit..saye bankrup lah..nk bayar insolvensi buat pelepasan..boleh tak

      Delete
  5. SILA BACA!!!! SILA BACA!!!! SILA BACA!!!! SILA BACA!!!!

    Hey Guys !!! Sangat gembira saya mendapat saya dari Mike Fisher. Kad ATM kosong saya boleh mengeluarkan $ 2,000 setiap hari. Saya mendapatnya dari minggu lalu dan sekarang saya mempunyai $ 14,000 secara percuma. ATM kosong mengeluarkan wang dari mana-mana mesin ATM dan tidak ada nama di atasnya, ia tidak dapat dikesan dan kini saya mempunyai wang untuk perniagaan dan wang yang cukup untuk saya dan keluarga saya untuk hidup. Saya sangat gembira saya bertemu Mike Fisher kerana saya bertemu dua orang di hadapannya dan mereka mengambil wang saya tanpa mengetahui bahawa mereka adalah penipuan. Tetapi saya gembira sekarang. Mike Fisher menghantar kad melalui DHL dan saya mendapatnya dalam masa dua hari. Dapatkan kad anda sendiri dari dia sekarang dia tidak seperti penipu lain berpura-pura mempunyai kad ATM, Dia memberikannya secara percuma untuk membantu orang walaupun ia menyalahi undang-undang tetapi ia banyak membantu dan tidak ada yang pernah ditangkap. Saya bersyukur kepada Mike Fisher kerana dia mengubah kisah saya secara tiba-tiba. Kad ini berfungsi di semua negara kecuali, Mali dan Nigeria. Alamat e-mel Mike Fisher adalah atmhacker243@yahoo.com
    WhatsApp +1 (512) 975-3897

    ReplyDelete
  6. DEWAN DIREKSI DAN EKUITAS ..... (+447456405237)
    email nya (((aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com))),

    Halo semua harap berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, jadi banyak lender pinjaman di sini adalah semua scammers dan mereka hanya di sini untuk scam Anda dari uang Anda, saya mengajukan pinjaman dari sekitar Rm550 dan saya diminta untuk membayar beberapa biaya dan saya dibayar, mereka meminta lagi dan lagi, saya membayar hampir 120million masih saya tidak mendapatkan pinjaman, happend kepada saya sekitar 5 kali dari perusahaan pinjaman yang berbeda, saya yang saya akan memenuhi hak satu tapi saya tidak. Untuk Tuhan Kemuliaan saya bertemu seorang teman yang baru saja diterapkan pada pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa stres, jadi dia memperkenalkan saya ke AASIMAHA ADILA AHMED dari AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM, saya diterapkan untuk Rm750,000 . saya pikir itu adalah lelucon dan penipuan, tapi aku punya pinjaman saya dalam waktu kurang dari 2 jam hanya dalam 1% tanpa agunan. saya sangat senang karena saya adalah menyelamatkan dari mendapatkan miskin. jadi saya saran semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda. email nya (((aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com))),

    Anda tetap dapat menghubungi saya jika Anda membutuhkan info lebih lanjut dan bantuan di (arifazeemzp@gmail.com)
    DEWAN DIREKaSI DAN EKUITAS ..... (+447456405237)

    ReplyDelete
  7. Assalamalekum. nama saya Profesor Hendi Didi dari Bukittinggi, kota pedalaman kecil yang menawan yang terletak di Sumatera Barat. semua harap berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini di situs ini, dan jangan tanggapi iklan pinjaman yang dikirim ke alamat email pribadi Anda, mereka adalah pinjaman palsu dari Singapura. Saya kehilangan banyak uang untuk para pemberi pinjaman Singapore palsu sehingga banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini semuanya scammers dan mereka hanya di sini untuk menipu Anda keluar dari uang Anda, saya mengajukan pinjaman sekitar Rp. 600 juta dan saya diminta untuk membayar sejumlah biaya pendaftaran dan biaya transfer dan saya membayar, mereka bertanya lagi dan lagi dan lagi, saya membayar Rp 89 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman, happend kepada saya sekitar 7 kali dari berbagai perusahaan pinjaman singapore. saya akan memenuhi satu benar tetapi saya tidak. Saya membaca di koran tentang orang-orang yang mendapat pinjaman tanpa stres, dari seorang ibu muslim yang jujur AASIMAHA ADILA LOAN FIRM Saya mengajukan permohonan untuk Rp 853 juta, saya pikir itu adalah lelucon dan penipuan, tetapi saya memiliki pinjaman saya dalam waktu kurang dari 2 tahun. jam hanya dalam 1% tanpa jaminan. saya sangat senang karena saya menabung dari kemiskinan. jadi saya menyarankan semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda 100% pasti dan cepat. Saya memiliki daftar 15 orang yang mendapatkan pinjaman dari perusahaan muslim dari indonesia dan malaysis
    (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    Anda masih dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan info lebih lanjut dan bantuan di (hendidi01@gmail.com)

    juga bisa menghubungi mereka
    WhatsApp # :::::::::::::::::::::::::::::: (+44)746405237
    Ikuti kami di halaman instagram ::::::::::Aasimahaadilaahmed.loanfirm
    Twitter ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: aasimahaadila loanfirm Saya doakan semoga Anda beruntung, saya berjanji untuk bersaksi setelah saya mendapatkan pinjaman, ini adalah kesaksian say

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...